Andzia i Sieroża

OLYMPUS DIGITAL CAMERA                              Sieroża… Wielka miłość mojej Babci. Legionista Piłsudskiego, podoficer 2 kompanii Batalionu Zapasowego 7 pułku piechoty Legionów, który w czerwcu 1919 roku stacjonował w Chełmie. Tyle o nim wiem. Nie znam ani pełnego imienia (od czego może pochodzić Sieroża? od Sergiusza?), ani nazwiska. Wiem, że bardzo ją kochał. Że na każdym ofiarowanym „najukochańszej Niuteńce” zdjęciu podpisywał się właśnie „Sieroża”. Tak samo, jak w pamiętniku, w którym napisał, żeby pamiętała, że oddałby za nią życie…

To zdjęcie zrobiono właśnie wczesnym latem 1919, kiedy przebywał na urlopie w Czeladzi-ale nie mam pewności, czy stamtąd pochodził, czy też przyjechał specjalnie do mojej babci. W tym roku ślad po nim się urywa. Jest jeszcze zdjęcie, które Andzia chciała mu ofiarować, ale … przekreśliła rozpoczętą na odwrocie dedykację „Najukochańszemu Sierożce”…

Niby nie powinno być problemu z ustaleniem jego tożsamości. Jest Centralne Archiwum Wojskowe. Ale wśród podoficerów tej kompanii nie ma żadnego, którego imię dałoby się zdrobnić właśnie tak. Przeszukałam roczniki oficerskie. Jedyny podoficer, którego imię dałoby się od biedy przerobić na Sierożę i który byłby rówieśnikiem Andzi to Seweryn Monasterski. Ale sprawdziłam dokładnie i … musiałam go wykluczyć… A może jednak to on? W 1920 utopił się w rzece Horyń, to by tłumaczyło, dlaczego nie pojawia się później.
Czemu nie zapytałam Mamy, póki żyła? Wiele razy słyszałam imię „Sierożka”- jej mama, a moja babcia musiała coś o nim opowiadać…

Nie daje mi to spokoju. Domyślam się, że Sieroża zginął-może w czasie wojny polsko-bolszewickiej? No bo czemu moja Babunia w 1923 wyszła za mąż z rozsądku, za swojego wuja, wdowca z malutkim dzieckiem? Powinna była już wtedy być żoną Sieroży…

Ten wpis został opublikowany w kategorii Czeladź-Piaski, stara fotografia i oznaczony tagami , , , , . Dodaj zakładkę do bezpośredniego odnośnika.

9 odpowiedzi na „Andzia i Sieroża

  1. vilejka pisze:

    Historia Andzi i Sieroży spodobała się jury konkursu walentynkowego:) Trochę poskracali, ale jest! blog.myheritage.pl/2012/02/walentynki-milosc-poprzez-historie-rodziny/
    A ja, pewnie naiwnie, żywię nadzieję, że dzięki temu potężnemu medium, jakim jest internet, wpadnę na jakiś trop w moich poszukiwaniach Sieroży…

  2. zubekpl7 pisze:

    Jesli Sierioża to było zdrobnienie od imienia to pochodzi albo od Siergieja (ale to rosyjskie imię dość rzadkie u nas) albo od Sergiusza.

  3. zubekpl7 pisze:

    P.S. Seweryn Monasterski nie mógł być tym, którego szukasz ten był porucznikiem dowódcą 9 kompanii, a Twój kapralem. Poza tym por. Monasterski zginął ok. 21 czerwca 1920 r. więc mniej więcej w tym czasie gdy Twój Sierioża był na urlopie. Powinnaś chyba poszukać strat 7 pp od momentu gdy ten przeszedł przez Chełm w sierpniu 1920 r. i potem iść szlakiem bojowym przez Brześć, Białystok i Litwę.

  4. zubekpl7 pisze:

    P.S. 2
    Oczywiście pomyliłem rok urlop Twojego Sierioży był w 1919 r. nie w 1920.
    O historii pułku w wojnie polsko bolszewickiej mozesz poczytać nico w jednodniówce pułkowej z 1924 r. link:
    cyfrowa.chbp.chelm.pl/dlibra/doccontent?id=423&dirids=1

  5. zubekpl7 pisze:

    Jeszcze podam Ci link do publikacji z 1928 r. opisującej historię 7 pp Legionów, na końcu jest też lista poległych żołnierzy pułku, może Ci się coś przyda z tego

    http://www.wbc.poznan.pl/dlibra/docmetadata?id=48810&from=publication

  6. vilejka pisze:

    ach, zubkupl7, dziekuję! Wrociłam własnie z urlopu i zaraz zacznę węszyć:). Choć historię pułku już kiedyś przeglądałam… Widziałam tez rocznik oficerski i stąd wytrzasnęłam tego Monasterskiego ( założyłam, że Sieroża mógł awansować) i wobec braki Sergiuszów Seweryn wydał mi się trochę „pasujący”…Szukam! I dzięki za naprowadzanie.

    • ~Andrzej Krysiak pisze:

      Witam, mam pocztówkę z Legionów z 1916 r. z zapiskami Seweryna Monasterskiego, który pisał z frontu do swej rodziny w Skierniewicach. Charakter pisma jest taki sam jak przy podpisie jednym ze zdjęć w albumie Babci Andzi. Jestem prawie pewien, że owym narzeczonym był późniejszy kapitan 7 pp Legionów Seweryn Monasterski, urodz. w 1896 r. w Warszawie jako syn Jana pomocnika księgowego. Pozdrawiam Andrzej.

      • vilejka pisze:

        Panie Andrzeju,
        po długich poszukiwaniach okazało się, że narzeczonym Andzi był Sergiusz Mirowski.
        Pisałam o tym m.in.TUTAJ
        A podobieństwo charakteru pisma potwierdza fakt, jaką wagę przywiązywano kiedyś do kaligrafii>
        Swoją drogą – historia Seweryna Monasterskiego też musi być bardzo ciekawa. Taki młody, zaszedł wysoko w wojskowej hierarchii i … utopił się w Horyniu.
        Co napisał na tej pocztówce?

        • ~Andrzej pisze:

          Były to zwykłe pytania o stan zdrowia rodziny, i informacja, że jest na wojnie (1916 r.) i czuje się dobrze. Ot takie zwyczajne ludzkie sprawy… Natomiast pismo nie jest pisane kaligrafią. konsultowałem to z fachowcami i oni widzą niezwykłe podobieństwa… Ale nie będę rozwijał tego tematu, skoro jest Pani przekonana…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>